Είσοδος Μελών:

ΓΥΜΝΑΣΤΗΡΙΑ Σ.Ι.Γ.Α.
 
 

Υγεία

ΣΩΣΤΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΓΙΑ ΥΓΙΕΙΣ ΧΟΡΕΥΤΕΣ

Σωστή διατροφή για υγιείς χορευτές


 


        Η πλειοψηφία των νέων γυναικών και εφήβων ωφελούνται σημαντικά από τη άσκηση και την φυσική δραστηριότητα. Η διατήρηση της άσκησης και της φυσικής δραστηριότητας σε όλα τα στάδια της ζωής τους, συμβάλει στην διατήρηση και ενίσχυση της υγείας τους. Η ανάπτυξη του σώματος ενός εφήβου χορευτή ή χορεύτριας συχνά συμβαίνει την ίδια εποχή που βρίσκεται σε μια πορεία τελειοποίησης της τεχνικής και των δυνατοτήτων του.
        Είναι ίσως άδικο για νέους και νέες που ασχολούνται με τον χορό στην πιο κρίσιμη στιγμή της σταδιοδρομίας τους, όταν θα πρέπει να αποφασίσουν αν θα ακολουθήσουν επαγγελματική σταδιοδρομία, να βλέπουν τις ικανότητες και τις δυνατότητες τους να διαφοροποιούνται να μην μπορούν να εκτελέσουν τις ασκήσεις τους, την ευλυγισία να μειώνεται και το σώμα τους πολλές φορές να μην έχει την ελαστικότητα και την ισορροπία που είχε παλιά.
        Όλα αυτά, όμως, συμβαίνουν γιατί σε αυτή τη φάση της ζωής τους συντελούνται, ταυτόχρονα, τεράστιες φυσιολογικές ορμονικές και ψυχολογικές μεταβολές. Απότομες μεταβολές του βάρους, του ύψους και των χαρακτηριστικών του σώματος συνδυάζονται με σημαντικές ορμονικές μεταβολές και όλα αυτά μπορούν να αποτελέσουν ένα εκρηκτικό μείγμα που συχνά οδηγεί στην απογοήτευση και την μειωμένη αυτοεκτίμηση.
        Το σώμα μας περνά από διάφορά στάδια ανάπτυξης που στο κάθε ένα από αυτά υπάρχει και μια χαρακτηριστική μεταβολή της σύστασης του σώματος. Μέχρι την ηλικία των 5 ετών αγόρια και κορίτσια περνούν μια φάση ραγδαίας ανάπτυξης. Μεταξύ 5-9 ετών ο οργανισμός βρίσκεται σε μία φάση σχετικής ύφεσης, καθώς μετά την πολύ έντονη και ταχύτατη αύξησή του κατά τη βρεφική ηλικία, ομαλοποιείται και επιβραδύνεται σχετικά αυτός ο ρυθμός, καθώς ο οργανισμός ολοκληρώνεται και προετοιμάζεται λειτουργικά για την περίοδο της έντονης προεφηβικής και εφηβικής αναπτυξιακής έξαρσης. Από την ηλικία των 9 - 10, μπαίνουμε σε μία φάση εντονότερης ανάπτυξης, όπου πολλές φορές για ορισμένα παιδιά ξεκινούν ήδη προεφηβικές αναπτυξιακές διαδικασίες, οι οποίες συμπίπτουν με τη φάση της "προηβικής αναπτυξιακής έκρηξης". Στη φάση αυτή ο οργανισμός του παιδιού από το ναδίρ της ανάπτυξής του περνάει σταδιακά στο ζενίθ και προετοιμάζεται εντατικά για την περίοδο της ολοκληρωτικής του ψυχοσωματικής ωρίμανσης κατά την εφηβεία.
        Η εφηβεία είναι η εποχή της ταχείας σωματικής ανάπτυξης. Ύψος, βάρος, μυϊκή μάζα στα αγόρια και κατανομή του λίπους στα κορίτσια έχουν εντυπωσιακή  αλλαγή, καθώς το παιδί  μέσω της εφηβείας  μεταβαίνει στην ενήλικο ζωή.
        Στα αγόρια συμβαδίζουν οι ρυθμοί της μεγίστης αύξησης βάρους και ύψους, ενώ στα κορίτσια προηγείται η μεγίστη αύξηση του βάρους κατά 6 έως 9 μήνες.  Η αύξηση της σκελετικής μάζας είναι το αποτέλεσμα επιμετάλλωσης των οστών από εναπόθεση ασβεστίου και άλλων μετάλλων. Η αλλαγή της σύστασης του σώματος από την παιδική ηλικία στην ενήλικο γίνεται με την παρέμβαση των ορμονών του φύλου. Η τεστοστερόνη προάγει την ανάπτυξη και διεγείρει την αύξηση της  μάζας χωρίς λίπος, με αποτέλεσμα τα αγόρια να  γίνονται ψηλότερα, με βαρύτερο σκελετό και μεγαλύτερη μυϊκή μάζα απ’ ότι τα κορίτσια. Αντίθετα, τα οιστρογόνα και η προγεστερόνη, στα κορίτσια, συμβάλλουν  περισσότερο στην εναπόθεση λίπους και λιγότερο στην αύξηση του μυϊκού ιστού.
        Στα κορίτσια υπάρχει μια φυσιολογική αύξηση στο ποσοστό της λιπώδους μάζας μέχρι την ηλικία των 17 ετών, ενώ στα αγόρια το ποσοστό της λιπώδους μάζας ελαττώνεται μετά την ηλικία των 13 χρόνων φτάνοντας το ελάχιστο στην ηλικία των 15 ετών. Η διαφορά αυτή συνδέεται με τη γρηγορότερη και μεγαλύτερη αύξηση της μη - λιπώδους μάζας στα αγόρια η οποία συνεχίζεται μέχρι την ηλικία των 19 ετών. Στα κορίτσια, η ανάπτυξη σταματά γύρω στα 15 χρόνια. Παράλληλα με τις μεταβολές στη μη-λιπώδη μάζα, η δαπάνη ενέργειας η οποία είναι περίπου η ίδια στα δύο φύλα προεφηβικά, αυξάνει περισσότερο για τα αγόρια απ\' ό,τι για τα κορίτσια κατά την εφηβεία, έχοντας σαν αποτέλεσμα τις σημαντικά υψηλότερες απαιτήσεις σε ενέργεια και πρωτεΐνες στα αγόρια και τους ενήλικες άνδρες.
        Αν και τα κορίτσια έχουν ελαφρά λίγο περισσότερο λίπος από τα αγόρια από την γέννησή τους έως την παιδική τους ηλικία, η κατάσταση αυτή διαφοροποιείται σημαντικά κατά την διάρκεια της εφηβείας. Η εφηβική ανάπτυξη σηματοδοτεί μια αύξηση της άλιπης μάζας (μυϊκός ιστός και σκελετός) και παράλληλα και του σωματικού λίπους. Στα αγόρια όμως αυξάνεται πιο πολύ η άλιπη μάζα από ότι στα κορίτσια ενώ αντίθετα τα κορίτσια αποθηκεύουν πιο πολύ λίπος στο σώμα τους.  Έτσι τα αγόρια μεταξύ των 10 - 20 ετών εναποθέτουν 33 κιλά άλιπης μάζας τα κορίτσια εναποθέτουν μόλις 16.
        Αντίθετα οι έφηβες παρουσιάζουν αύξηση του ποσοστού του σωματικού λίπους από 17% στο 25% και οι έφηβοι παρουσιάζουν μείωση του ποσοστού από 18% στο 11%.
        Οι αυξημένες απαιτήσεις του κοινωνικού περιβάλλοντος, οι μεγάλες προσδοκίες και το κυνήγι του ονείρου συχνά οδηγεί πολλούς νέους σε λάθος αποφάσεις και επιλογές. Που συχνά μέσα τους κρύβουν κινδύνους σοβαρούς τόσο για την ίδια τους την ζωή όσο και την ικανότητα τους να χορεύουν.
        Συχνά αλλά όχι πάντα, ο στόχος που θέτει κάποιος χορευτής είναι μη ρεαλιστικός. Ένα εξαιρετικά χαμηλό βάρος ή ποσοστό λίπους. Και για πολλούς η επιλογή της μειωμένης πρόσληψης τροφής είναι μονόδρομος. Ένας μονόδρομος όμως που συχνά οδηγεί σε αδιέξοδα και σε δυσάρεστες παθολογικές καταστάσεις.
        Μια προσπάθεια μείωσης του βάρους μέσα από ένα περιοριστικό, ολιγοθερμιδικό πρόγραμμα διατροφής εύκολα μπορεί να ξεστρατίσει και να καταλήξει σε μια μόνιμη κατάσταση κακής διατροφής. Όταν παγιώνεται ένα τέτοιο μοντέλο διατροφής ή επιλογών τότε εύκολα μπορεί κάποιος/α να ξεπεράσει τα όρια να καταλήξει σε σοβαρές διατροφικές διαταραχές όπως η νευρική ανορεξία ή βουλιμία.
        Η χαμηλή πρόσληψη θερμίδων, μικρότερη από αυτή που χρειάζεται το σώμα για κίνηση, δραστηριότητα και υποστήριξη των βασικών λειτουργιών, μπορεί να προκαλέσει σημαντικά προβλήματα στον αναπαραγωγικό κύκλο. Μπορεί να μην υπάρχουν φανερά σημάδια της κατάστασης που αναπτύσσεται. Ίσως μια μικρή φαινομενική διαταραχή του κύκλου. Αν όμως η μειωμένη πρόσληψη τροφής, ενέργειας και λιπαρών συνεχιστεί για μεγάλο χρονικό διάστημα, τότε η διαταραχή του κύκλου δεν είναι πλέον μια - δύο χαμένες περίοδοι αλλά μια μόνιμη κατάσταση: η αμηνόρροια.
        Η μειωμένη πρόσληψη θερμίδων και τροφής συνεπάγεται και μειωμένη πρόσληψη απαραίτητων θρεπτικών συστατικών. Αυτό σε συνδυασμό με μια μειωμένη παραγωγή οιστρογόνων από τον οργανισμό, οδηγεί τελικά σε μειωμένη οστική πυκνότητα και ίσως σε οστεοπόρωση.
        Είναι καθήκον των γονέων, των καθηγητών, των δασκάλων, των ειδικών να επαγρυπνούν και να προσέχουν να μην ξεπεραστούν κάποια λεπτά και δυσδιάκριτα όρια. Να μπαίνουν λογικά όρια και συνετοί στόχοι. Να υπάρχει ενθάρρυνση και σωστή καθοδήγηση. Θα πρέπει όμως η άσκηση να γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να μην δημιουργούνται προβλήματα υγείας. Γιατί πολλές φορές η αδυναμία επίτευξης ενός στόχου ή η αδυναμία εκτέλεσης κάποιας άσκησης να μην υποδηλώνει έλλειψη ταλέντου ή θέλησης. Απλά μπορεί να φανερώνει ένα σώμα που ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ, που έχει ΕΞΑΝΤΛΗΘΕΙ, που έχει φτάσει ΣΤΑ ΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΝΤΟΧΗΣ του.
        Και πράγματι τα όρια υπάρχουν για να τα ξεπερνάμε. Αλλά πάντα με ΣΩΣΤΗ και ΜΕΘΟΔΙΚΗ δουλειά σε ΟΛΑ τα επίπεδα.




Πηγή: www.diatrofi.gr


 
Αναζήτηση γυμναστηρίων ανά περιοχή:
ΑΓΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΑΓΙΟΙ ΑΝΑΡΓΥΡΟΙΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣΑΓΙΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ
ΑΘΗΝΑΑΙΓΑΛΕΩΑΙΓΙΝΑΑΛΙΜΟΣ
ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙΑΝΑΒΥΣΣΟΣΑΝΟΙΞΗΑΝΩ ΙΛΙΣΙΑ
ΑΝΩ ΠΑΤΗΣΙΑΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΑΡΤΕΜΙΔΑΑΧΑΡΝΑΙ
ΑΧΑΡΝΕΣΒΑΡΗΒΟΛΟΣΒΟΥΛΑ
ΒΡΙΛΗΣΣΙΑΒΥΡΩΝΑΣΓΑΛΑΤΣΙΓΕΡΑΚΑΣ
ΓΚΥΖΗΓΛΥΚΑ ΝΕΡΑΓΛΥΦΑΔΑΓΟΥΔΙ
ΔΑΦΝΗΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΔΡΟΣΙΑΕΛΕΥΣΙΝΑ
ΕΛΛΗΝΙΚΟΖΑΚΥΝΘΟΣΖΩΓΡΑΦΟΥΗΛΙΟΥΠΟΛΗ
ΗΡΑΚΛΕΙΟΗΡΑΚΛΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣΘΡΑΚΟΜΑΚΕΔΟΝΕΣΙΛΙΟΝ
ΙΩΑΝΝΙΝΑΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗΚΑΛΛΙΘΕΑΚΑΜΑΤΕΡΟ
ΚΑΤΩ ΠΑΤΗΣΙΑΚΑΤΩ ΠΕΤΡΑΛΩΝΑΚΑΤΩ ΤΟΥΜΠΑ, ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΚΕΡΑΤΕΑ
ΚΕΡΑΤΣΙΝΙΚΗΦΙΣΙΑΚΟΛΩΝΑΚΙΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ
ΚΟΡΩΠΙΚΥΨΕΛΗΚαλαμαριά, ΘεσσαλονίκηΛΥΚΟΒΡΥΣΗ
ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΜΑΡΟΥΣΙΜΕΓΑΡΑΜΕΛΙΣΣΙΑ
ΜΟΣΧΑΤΟΜΠΟΥΡΝΑΖΙΝΕΑ ΕΡΥΘΡΑΙΑΝΕΑ ΙΩΝΙΑ
ΝΕΑ ΜΑΚΡΗΝΕΑ ΣΜΥΡΝΗΝΕΑ ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑΝΕΑ ΧΑΛΚΗΔΟΝΑ
ΝΕΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟΝΕΟ ΨΥΧΙΚΟΝΕΟΣ ΚΟΣΜΟΣΝΙΚΑΙΑ
ΞΗΡΟΚΡΗΝΗ, ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΠ.ΦΑΛΗΡΟΠΑΓΚΡΑΤΙΠΑΙΑΝΙΑ
ΠΑΛΑΙΑ ΦΩΚΑΙΑΠΑΛΑΙΟ ΦΑΛΗΡΟΠΑΛΛΗΝΗΠΑΠΑΓΟΥ
ΠΑΣΑΛΙΜΑΝΙΠΑΤΗΣΙΑΠΑΤΡΑΠΕΙΡΑΙΑΣ
ΠΕΡΑΜΑΠΕΡΙΣΤΕΡΙΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗΠΕΥΚΗ
ΠΙΚΕΡΜΙΡΑΦΗΝΑΡΕΝΤΗΣΡΟΔΟΣ
ΣΑΛΑΜΙΝΑΤΑΥΡΟΣΥΜΗΤΤΟΣΧΑΛΑΝΔΡΙ
ΧΑΝΙΑΧΑΪΔΑΡΙΧΟΛΑΡΓΟΣΨΥΧΙΚΟ

Copyright Γυμναστήρια Σ.Ι.Γ.Α. | Links